17. november 2014

Lækre Kerneboller!

 Hey igen. Her for leden fik jeg lyst til at lave noget lækkert. Så jeg tømte køkkenet for alle kerner og nødder jeg kunne finde og lavede nogle kerneboller! Fordi jeg bare tog resten af det vi havde må i undskylde, at vægten i gram varierer meget.  Jeg brugte:

100g mandler
25g valnødder
100g solsikkekerner 
70g græskarkerner
1dl olie
50g gær
3dl lunken vand
salt  
timian
mel
 
Fremgangsmåde:
Først hældte jeg vandet i en skål og smuldrede gæren ned i. Derefter hakkede jeg mandlerne og valnødderne og tilsatte dem til gærblandingen med resten af kernerne. Jeg tilsatte dernæst olie, salt og timian til massen. Til sidst hældte jeg gradvist mel i indtil dejen fik en god lidt klæbrig konsistens. Så lod jeg dejen stå til hævning ved stuetemperatur i ca. 2 timer. Da de 2 timer var ved at være gået forvarmede jeg ovnen til 180 grader varmluft. Efter hævningen tog jeg en ske og placerede lige store klatter dej på en bageplade og satte dem i ovnen i ca. 30. Efter 30 minutter har du så det mest lækre boller du længe har spist. Jeg lavede bollerne som tilbehør til en græskar suppe, hvilket passede rigtig godt.

Knus A

Ingen kommentarer:

Send en kommentar